Gent en de Zweedse connectie: een hartverwarmend verhaal van digitale loyaliteit

Gepubliceerd op 15 juni 2025 om 22:15

Wat een prachtig nieuws om deze week mee te beginnen! Na drie jaar van zorgvuldige speurwerk zijn de geliefde Gentse laptops eindelijk teruggevonden in het verre Zweden. Een waar succesverhaal van internationale samenwerking en vastberadenheid.

Ik moet toegeven, ik ben oprecht ontroerd door de toewijding waarmee Gent deze 310 laptops heeft achternagezeten. Terwijl gewone burgers soms maandenlang wachten op een reactie op hun klacht over een kapotte stoep of geluidsoverlast, hebben onze digitale vriendjes een VIP-behandeling gekregen die ze helemaal naar Scandinavië bracht. Wat een avontuur!

De reis van een laptop vs. de reis van een klacht

Laten we even de chronologie vergelijken. De Gentse laptops: gestolen in 2022, internationale spoorzoektocht, teruggevonden in Zweden in 2025. Totale reistijd: drie jaar, met als eindbestemming een exotisch noordelijk land. Een burger die klaagt over illegaal geparkeerde auto's in zijn straat? Doorverwezen naar Politie, vervolgens naar Parkeerbeheer, dan naar de Ombudsdienst, terug naar de buurtwerker, en uiteindelijk naar een digitaal loket waar je een ticket krijgt met nummer #47.832. Eindbestemming na drie jaar: nog steeds dezelfde illegaal geparkeerde auto's.

Het verschil is opvallend: laptops krijgen een internationaal opsporingsteam, burgers krijgen een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging.

De schepen verklaart fijntjes dat "het onderzoek voor hen afgerond is" omdat ze toch al verzekerd waren. Pragmatisch! Waarom zou je je druk maken om daadwerkelijke recuperatie als je al je geld terug hebt? Het doet me denken aan hoe de stad omgaat met burgerklachten: ook daar wordt vaak besloten dat het dossier "afgerond" is zodra er een standaardbrief verstuurd is. "Geachte mevrouw, uw klacht is in behandeling genomen. Dit dossier wordt beschouwd als afgehandeld." Punt. Uit.

De Zweedse droom

Het mooiste van dit verhaal? Deze 310 laptops hebben meer van de wereld gezien dan de meeste Gentenaars. Terwijl wij vastzitten in een bureaucratisch labyrint van meldpunten en ombudsdiensten, zijn zij lekker op reis gegaan. Stockholm, wat een upgrade voor District09! Misschien zaten ze wel in een gezellig Ikea-magazijn tussen de Billy-boekenkasten en de Köttbullar. Een stuk aangenamer dan het grijze kantoorgebouw waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen.

Ik stel me voor hoe ze daar hebben gebivakkeerd: "Hallo allemaal, we komen uit België!" "Ah, Belgique! Chocolade en bureaucratie!" "Inderdaad, en daarom zijn we gevlucht!"

En laten we eerlijk zijn: die laptops hadden het slim aangepakt. In plaats van een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst en vervolgens drie jaar te wachten op een antwoord, zijn ze gewoon verdwenen. Resultaat? Internationale aandacht, speurwerk tot in Zweden, persconferenties van schepenen, krantenartikels, en uiteindelijk een mooie verzekeringsuitkering voor de stad.

Lessons learned: de laptop-methodiek

Misschien moeten we als burgers een voorbeeld nemen uit hun verhaal. Volgende keer dat je een probleem hebt met de stad, ga dan gewoon naar Zweden. Blijkbaar krijg je daar meer aandacht dan in je eigen stadhuis. Stel je voor: "Beste stad Gent, mijn vuilnisbak wordt al drie maanden niet geleegd. Ik ben daarom verhuisd naar Stockholm en heb mijn vuilnisbak meegenomen. Vriendelijke groeten uit Scandinavië, een bezorgde burger."

Of: "Geachte schepen van Openbare Werken, het zebrapad in mijn straat is al twee jaar onzichtbaar. Ik heb mezelf daarom laten kidnappen naar Göteborg. Politie van drie landen is nu naar mij op zoek. Hopelijk krijgt dit meer prioriteit dan mijn oorspronkelijke melding #38.749."

Wat deze laptopsaga ons leert, is dat de stad Gent blijkbaar excelleert in retrospectieve dienstverlening. Drie jaar na de feiten kunnen ze ons vertellen dat er "weinig informatie beschikbaar is" en dat ze "geen inzicht hebben in het dossier." Briljant! Dit is de toekomst van efficiënt bestuur: wachten tot het probleem zich internationaliseert, dan je schouders ophalen en zeggen dat het eigenlijk niet meer jouw probleem is.

Deze aanpak heeft de stad nu ook toegepast op andere dossiers. Verkeersprobleem in je buurt? Wacht drie jaar, misschien verhuizen de auto's wel naar Zweden. Geluidsoverlast van buren of van openlucht techno-fuiven? Geduld, over een tijdje emigreren ze wellicht naar Finland. Probleem opgelost!

Natuurlijk heeft de stad wel lessen getrokken uit dit incident. De IT-diensten zijn verhuisd naar een beter beveiligd gebouw van de stad zelf. Want niets zegt "we leren van onze fouten" zoals een verhuis na de feiten. Het is alsof je je huis vergrendelt nadat de inbrekers al drie jaar geleden je televisie hebben meegenomen naar een ander continent.

"Betere afspraken over wie welke toestellen mag houden in de gebouwen" - dit klinkt als de bureaucratische equivalent van "voortaan doen we de deur op slot." Revolutionair!

Epiloog: de filosofie van de verdwenen laptop

Uiteindelijk is dit verhaal een perfecte metafoor voor de moderne dienstverlening van de stad Gent. De laptops zijn fysiek teruggevonden maar "niet meer te recupereren" - net zoals vele burgerklachten. Ze bestaan wel, ze zijn geregistreerd, maar praktisch zijn ze verloren in een systeem dat groter is dan de som van zijn onderdelen.

En zo leven we verder in de warme wetenschap dat onze stad internationaal opereert. Onze problemen reizen de wereld rond - van Gent naar Stockholm en terug. Alleen wij, de bezorgde burgers, blijven ter plaatse, wachtend op antwoorden die misschien ooit terugkeren uit het verre Noorden.

Dit is natuurlijk maar een mening - gelukkig leven we in een democratie waar iedereen recht heeft op zijn eigen interpretatie van efficiënte dienstverlening. En waar laptops meer reisrechten hebben dan klachten.

 

Rudi D'Hauwers - 15 juni 2025

Disclaimer: dit document bevat deels AI-gegenereerde inhoud. Alle intellectuele input en redactionele controle berust bij de auteur.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.