Mobile responsive design is de verzamelterm voor een nieuwe evolutie in de manier waarop websites gebouwd worden. Mensen gebruiken immers steeds meer verschillende soorten toestellen om het web te consulteren. Ze vinden bovendien hun info voor een groot stuk door ernaar te zoeken via een een zoekmachine.
Met zijn allen hebben we daardoor de manier waarop we surfen de afgelopen jaren sterk veranderd. Desktops en notebooks maken plaats voor netbooks, smartphones, iphones, ipads en andere tablets met doorgaans veel kleinere schermen, maar ook metersbrede televisies nemen hun intrede in het wereldwijde web. Deze trend zal de komende jaren ongetwijfeld nog sterker worden. De schermresoluties van apparaten zijn diverser dan ooit tevoren en dat maakt het er een webdesigner niet makkelijker op.
Een website opbouwen vanuit het mobile responsive design principe is op vandaag dan ook de beste oplossing. Mobile responsive design is eigenlijk een verzamelterm voor een aantal technieken waarmee je één en dezelfde website/applicatie hebt voor alle apparaten, maar die wordt volgens de grootte van je scherm iets anders ingedeeld met als doel een optimale ervaring op elk toestel. Responsive design is ook goedkoper in ontwikkeling omdat er slechts één website te ontwikkelen is. Bovendien levert het de beste gebruikerservaring en maakt het de optimalisatie voor zoekmachines een pak eenvoudiger.
Flat design
De grote trend tegenwoordig is ‘flat design’. Bij flat design ontbreekt gesuggereerde diepte, het is – zoals de naam al doet vermoeden – plat. Effecten als schaduwen en highlights zijn uit den boze. De beeldtaal is tweedimensionaal. Kleurvlakken zijn monochroom. Flat design kenmerkt zich dus door minimalisme, geen diepte, simpele elementen, krachtige typografie en helderde kleuren. Deze minimalistische manier van vormgeven moet niet onderschat worden, flat design kan net zo complex zijn als iedere andere vorm van design.
Flat design ziet er niet alleen strak uit, het is ook nog eens erg gebruiksvriendelijk. Doordat er geen afleidende elementen worden toegepast kan de gebruiker zich beter richten op de content. Een andere reden om flat design toe te passen is dat het goed schaalbaar is. Dit sluit goed aan bij het responsive design dat ervoor zorgt dat een site goed zichtbaar is op alle hedendaagse schermformaten zoals tablet en mobiel. En natuurlijk is flat design gewoon trendy; het is fris en modern. Uiteindelijk vraagt iedere website om een eigen ontwerp en moet er kritisch worden gekeken of flat design daarin een rol kan spelen.
SEO
Om je producten of diensten te kunnen verkopen moet je opvallen. Search Engine Optimisation (SEO) is eigenlijk niets meer dan dat: opvallen! Als mensen zoeken, wil je bovenaan in Google in de zoekresultaten staan, niet pas op pagina 10. Maar daar moet je wel wat voor doen.
Zoekmachine-optimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) of zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachine-adverteren.
Om hoog in de ranking te komen, moet je investeren in website optimalisatie: je moet ervoor zorgen dat de inhoud en de opmaak van je site perfect samenwerkt met de manier waarop zoekmachines werken (copywriting). Dit wil enerzijds zeggen dat de pagina’s unieke inhoud moeten bevatten. Anderzijds betekent het ook dat we de metadata aan de achterkant van de website aanpassen. Deze aanpassingen zijn niet per se interessant voor de bezoeker, maar bieden wel belangrijke informatie voor de zoekmachines. Door al deze verbeteringen dankzij zoekmachines optimalisatie wordt je website hoger ingeschaald door zoekmachines en gaat de vindbaarheid van je website vooruit.
Meer info bij:
Rudi D’Hauwers
rudi.dhauwers@thenextbigidea.be
+32 496 577 582